تربیت حیوانات

14 نکته کلیدی برای ارائه انتقادات و پیشنهادات سازنده

  • 🌐

    1. بر روی رفتار تمرکز کنید، نه شخصیت:

    به جای اینکه بگویید “تو بی‌دقت هستی”، بگویید “در این گزارش چند اشتباه تایپی وجود داشت. “
  • 🌐

    2. خاص و مشخص باشید:

    انتقادات کلی و مبهم کمکی نمی‌کنند. به جای “این کار خوب نبود”، بگویید “طرح پیشنهادی شما در بخش بازاریابی، میزان فروش را به طور مشخص نشان نمی‌دهد. “
  • بازاریابی

  • 🌐

    3. به زمان‌بندی توجه کنید:

    ارائه انتقاد در زمان نامناسب می‌تواند باعث ایجاد مقاومت شود. زمانی را انتخاب کنید که فرد مقابل آمادگی پذیرش انتقاد را داشته باشد.
  • 🌐

    4. مثبت شروع کنید:

    قبل از بیان انتقاد، نکات مثبت کار را ذکر کنید. مثلا بگویید “من از تلاش شما برای انجام این پروژه قدردانی می‌کنم، اما. . . “
  • 🌐

    5. از ضمیر “من” استفاده کنید:

    به جای “تو این کار را اشتباه انجام دادی”، بگویید “من احساس می‌کنم که این کار می‌توانست بهتر انجام شود. “
  • 🌐

    6. لحن خود را کنترل کنید:

    از لحن آرام و محترمانه استفاده کنید. از لحن تند و تحقیرآمیز خودداری کنید.
  • 🌐

    9. شنونده خوبی باشید:

    به حرف‌های طرف مقابل با دقت گوش دهید و سعی کنید احساسات او را درک کنید.
  • 🌐

    10. از زبان بدن خود آگاه باشید:

    از حرکات و حالات چهره‌ای استفاده کنید که نشان دهنده احترام و همدلی باشد.
  • 🌐

    11. خصوصی انتقاد کنید، عمومی تشویق کنید:

    انتقادات را در خلوت مطرح کنید، اما تشویق و قدردانی را در جمع انجام دهید.
  • 🌐

    12. بازخورد را پیگیری کنید:

    بعد از ارائه انتقاد و پیشنهاد، پیگیری کنید که آیا تغییراتی ایجاد شده است یا خیر.

با عمل کردن به این موارد، می‌توانید انتقادات و پیشنهادات خود را به شکلی سازنده و موثر ارائه دهید و به بهبود روابط و عملکرد خود و دیگران کمک کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا